Direktlänk till inlägg 2 februari 2011

2 februari 2011

Av Erika Karlsson - 2 februari 2011 21:06

Dagen började med att vakna klockan 08:00 och alla va trötta som bara den, men det va bara att klä på sig och upp för att käka frukost. Direkt efter det blev det trippen till linköping, och som sagt jag berättar inte om vad vi gjorde där om ingen frågar och vill veta.

När vi kom hem va klockan mitt på dagen, kommer inte ihåg hur mycket klockan var. Senare efter att vi varit hemma en stund blev det middag, lunchen åt vi i linköping på sibylla   När vi ätit blev det att fixa lite här hemma, och ringa lite samtal..Sen blev det en barnfilm på det. Efter filmen började jag och Mikaela baka knäck. Hon hann inte med allt (baka klart alltså), hon va trött och då kom pappa Christoffer och gjorde henne i ordning för sängen. Jag bakade klart och ja, smakningen väntar jag nog med till i morgon. Om jag klarar det vill säga  Mikaela ska också få såklart.


Det är världens enklaste recept iaf, om någon vill prova att göra.

Så här är det:


Ingredienser
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl strösocker
1-2 dl hasselnötter

Så här gör man:
Blanda grädden, sirapen och sockret i en gryta. Koka utan lock, rör eller vispa om då och då.
Knäcken är klar när termometern visar 130° om man nu har någon.
Har man ingen gör man som jag: Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och ta den biten som blir och rulla till en kula som ska vara fast. Inte hård, bara fast. Om ni förstår vad jag menar.
Koktiden på knäcken är ca 25-35 min i en gryta.
Och detta med nötter, man kan ha vilka man själv gillar eller så tar man inga alls. Det är också gott :)

Men om man nu vill ha nötter hacka då till lite mindre bitar.
Rör ner nötterna i smeten när väl smeten är klar.
Sen är det bara att hälla ut smeten på ett oljat eller flyttande margarin bakplåtspapper. Lättast med en bakpensel, eller vad det nu heter. Ha helst en plåt under bakplåtspappret, det är bäst iaf. Och så slipper man att kladdet med knäckformar.
Sen är det bara att låta stelna och dela i bitar med en vass kniv eller sax.
Fortare resultat, låt stelna i kylen och sen dela då såklart. Och förvara knäcken i kylen.


Ja, de var det, nu har jag till och med skrivit ett recept i min blogg, inte illa   Nu puss och hej på er!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Erika Karlsson - 10 februari 2011 14:50

Jag har byt blogg, så ska ni fortsätta läsa min blogg är det denna ni ska ha kolla på: http://mammaerika.webblogg.se   Nästan alla inlägg från denna blogg finns på den nya, för jag har haft den andra under hela tiden jag haft denna, fast den andr...

Av Erika Karlsson - 8 februari 2011 21:00

Ja, jag orkar inte att skriva om dagen idag. Är helt slut i kroppen och huvudet. Idag har vi verklingen röjt kan jag säga. Riktigt skönt, har inte mycket kvar. Och det gillas!   I morgon blir det att möblera om lite här hemma, vi behöver mer plats ...

Av Erika Karlsson - 8 februari 2011 00:04

Uppgifterna, från libero :) Du är i vecka: 38Du är i månad: 9Antal graviditetsveckor och dagar: 37 veckor 1 dagarAntal dagar kvar till förlossningen: 20     Det syns vilken sida han ligger och putar på, min vänstra :) Tänk att ...

Av Erika Karlsson - 7 februari 2011 20:19

Till och börja med vill jag berätta att hela familjen idag inte känt oss det minsta sjuk på något sett. Detta ser jag som mycket positivt. För igen av oss har lust att bli sjuka   I dag har självaste röjningen kommit igen, men inte klara än. För hopp...

Av Erika Karlsson - 7 februari 2011 16:03

För varje månad som går ökar det i antalet besökare, detta gillar jag skarpt! Härligt att det är så, att folk läser min blogg     Men ni är dåliga på att kommentera, så kom igen va   Jag älskar att få kommentarer.   Kärlek på er mina bloggl...

Presentation


Hej och välkommen!
Jag heter Erika, är 19 år och bor i Småland tillsammans med min sambo Christoffer och våran dotter Mikaela född 03.08.07 och snart kommer våran nykomling, som har bf den 28/2-11.
Min blogg är som min dagbok!

Våran lilla bebis ♥

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011
>>>

Senaste inläggen

Arkiv

Sök i bloggen

Mikaela ♥

Erika ♥ Christoffer

Länkar

Fråga mig

3 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards